Cieľom študijného odboru grafický dizajn je pripraviť absolventa pre potreby kreatívneho priemyslu a trhu práce. Počas štúdia získava schopnosť tvorivo a kriticky myslieť, vzdelávať sa teoreticky aj prakticky v rôznych oblastiach vizuálnej komunikácie, grafického dizajnu, typografie, klasickej a digitálnej ilustrácie, fotografie, kresby, rôznych výtvarných techník všeobecne, dejín umenia a dizajnu. Osvojuje si schopnosť pracovať s informáciami, novými technológiami v grafickom dizajne a ich následnom spracovaní v konkrétnych zadaniach. Absolvent zvládne návrhy na spracovanie loga a logotypov, vizuálnych identít, knižných layoutov, infografiky, voľných grafických zadaní s aplikáciou klasických a digitálnych výtvarných techník, ako aj návrhy na spracovanie digitálnych riešení. Dôraz je kladený na spoluprácu s prostredím z praxe a prepájanie tém s inými odbormi a médiami.
TEORETICKÉ VZDELÁVANIE
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- formulovať ideové a teoretické koncepty,
- charakterizovať základy marketingovej komunikácie a reklamy,
- popísať teóriu a psychológiu dizajnu, teóriu čítania a vnímania informácií,
- definovať odbornú terminológiu v oblasti informačných a komunikačných technológií,
- objasniť možnosti, uplatnenie a využitie typografie v grafickom dizajne,
- priblížiť genézu písma aj obrazu,
- objasniť zákonitosti hierarchie textu a obrazu,
- uviesť šírku produktov grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie,
- pomenovať jednotlivé časti knihy,
- popísať postupy klasických aj digitálnych grafických a maliarskych technik,
- charakterizovať výrobné materiály a špecifikovať ich použitie,
- vymedziť základy digitálnej fotografie a digitálnej animácie,
- vysvetliť polygrafické a digitálne tlačiarenské techniky,
- popísať technológiu videotvorby, prácu s videotechnikou, spracovanie záznamu s využitím dostupných počítačových technológií a ich aplikáciu v kreatívnom procese,
- popísať aplikačné a grafické programy,
- pomenovať základy obchodného práva pre potreby praxe a autorský zákon.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
- Technológia spracovania digitálneho obsahu.
- Teória a psychológia dizajnu.
- Teória čítania a vnímania informácií.
- Teória knižnej tvorby.
- Základy autorského a priemyselného práva, duševné vlastníctvo.
PRAKTICKÉ VZDELÁVANIE
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent vie:
- uvažovať kriticky v umelecko-dizajnérskej praxi,
- vyjadriť vlastný autorský kresebný, maliarsky a grafický prejav,
- samostatne vytvoriť výtvarný návrh, potrebnú dokumentáciu a jej realizáciu v danom časovom limite,
- transformovať inšpiráciu a koncepciu cez výtvarný prejav do realizácie dizajnového produktu,
- pozorovať, analyzovať a hodnotiť produkty z hľadiska technologického, funkčného a estetického,
- zvážiť realizačno-technologický postup a predpokladať jeho sociálne účinky,
- navrhovať technologické postupy a výrobu vzhľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky,
- využívať invenčnosť, kreativitu a voliť adekvátne výtvarné prostriedky pri finalizácii návrhov s dôrazom na pridanú hodnotu výtvarného umeleckého autorského prejavu,
- vykonávať pracovné činnosti v záujme zlepšenia životného prostredia a rozvoja komunitného života,
- tvoriť návrhy s pridanou umeleckou hodnotou,
- aplikovať nové poznatky z odboru vo vlastnej práci,
- signovať a adjustovať grafické výtlačky, paspartovať,
- navrhnúť fantazijno-koncepčné štúdie – drobná grafika a Ex libris,
- použiť písmo v aplikáciách grafického dizajnu,
- konštruovať a vytvoriť kompozíciu písma s obrazom a ilustráciou,
- prakticky uplatniť poznatky hierarchie textu a obrazu, teórie čítania a vnímania informácií,
- vytvoriť, spracovať a použiť digitálnu fotografiu v grafickom dizajne,
- kultivovane prezentovať svoje práce, využívať rôzne formy a druhy prezentácie,
- realizovať návrhy v celej šírke produktov grafického dizajnu: piktogram, znak, symbol, logo, akcidenčné tlačoviny, komplexný vizuálny štýl, plagát, tlačené médiá (časopis, leták, brožúra, katalóg, portfólio, PF), komplexný knižný dizajn, tvorba webových stránok, obalový dizajn, návrhy na tričká a propagačné predmety, navigačné systémy, infografiky,
- využívať nové trendy vizuálnej komunikácie – počítačová animácia, multimediálna produkcia v spojení s reklamou,
- zhodnotiť využitie grafického dizajnu v priestore, meste a krajine,
- vytvoriť voľné umelecké ilustrácie v autorskom štýle,
- vytvoriť ilustrácie podľa požiadaviek klienta, vedeckú štúdiu i fantazijnú ilustráciu, navrhnúť koncept ilustrovanej knihy i infografiky,
- aplikovať typografické pravidlá, redakčnú prácu, sadzbu hladkú, zmiešanú, makrotypografiu i mikrotypografiu,
- navrhnúť maketu a zrealizovať autorskú bibliofíliu,
- vytvoriť správne podklady pre tlač a prácu DTP,
- vytvoriť reprezentačné portfólio, znalosť pripraviť prezentáciu vlastných prác s využitím zásad medziľudskej komunikácie a argumentácie s cieľom komerčne sa presadiť,
- archivovať fotodokumentáciu
- pracovať s audiovizuálnou technikou,
- vytvárať a digitalizovať obraz, video, zvuk, animácie a spracovávať ich v príslušných počítačových programoch,
- používať príslušné užívateľské programy a pomocou nich realizovať vlastné zámery,
- obhájiť si svoju prácu a popísať pracovný postup.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
- Klasické grafické techniky.
- Klasické a digitálne techniky ilustrácie.
- Písmo a typografia.
- Knižná tvorba.
- Jednotný vizuálny štýl.
- Grafická vizuálna komunikácia.
- Časopis, katalóg.
- PC, 2D a animačné programy, vektorová a bitmapová grafika, zalamovacie aplikačné programy.
- Polygrafia, kompletná príprava pre tlač.
- Digitálne a tlačové techniky.