EKONOMICKÉ VZDELÁVANIE
Učivo je vymedzené spoločne pre všetky odbory na danom stupni vzdelania bez ohľadu na ich profiláciu. Pomôže žiakovi pri rozhodovaní o ďalšej profesijnej a vzdelávacej orientácii, pri vstupe na trh práce a pri uplatňovaní pracovných práv. Cieľom je príprava absolventa s konkrétnym odborným profilom, ktorý mu pomôže úspešne sa presadiť na trhu práce i v živote.
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- vysvetliť základné pojmy pracovného práva – práca, povolanie, zamestnanie, pracovné miesto, fyzická a právnická osoba,
- charakterizovať základné povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca po vzniku pracovného pomeru,
- vypracovať osobnú prípravu na prijímací pohovor v slovenskom a cudzom jazyku,
- porovnať profesijnú ponuku na slovenskom i európskom trhu práce a pružne na ňu reagovať ďalším vzdelávaním,
- vyhodnotiť vzťah práce a osobného príjmu,
- popísať základné pravidlá riadenia vlastných financií,
- vysvetliť podstatu efektívneho využívania finančných informácií a finančných služieb,
- stanoviť si reálne finančné ciele a plán na ich dosiahnutie,
- popísať riziká spojené s riadením vlastných financií,
- popísať základné pojmové znaky podnikania,
- vysvetliť hlavné princípy právnej úpravy podnikania v SR,
- vysvetliť pojmy živnosť, živnostenské oprávnenie, neoprávnené podnikanie,
- navrhnúť jednoduchý podnikateľský zámer – obchodný a finančný plán malého podniku,
- charakterizovať spotrebiteľa a predávajúceho,
- popísať postup pri vybavovaní reklamácie,
- vymenovať, ktoré štátne orgány a organizácie sa venujú ochrane spotrebiteľa,
- popísať práva a povinnosti spotrebiteľa a vymedziť čo zahŕňa ochrana, spotrebiteľa.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- Svet práce
Obsah učiva vedie žiaka k osvojeniu základných pojmov pracovného práva a k porozumeniu pracovnoprávnych vzťahov. Vzdelávanie pripravuje žiaka pre svet práce z hľadiska domácich, európskych i mimoeurópskych možností. Učivo sa zameriava na rozvoj schopností žiaka v oblasti osobného manažmentu. Vo vzdelávacom procese sa súčasne formujú a rozvíjajú schopnosti racionálneho a efektívneho správania a zodpovednosti za vlastnú prácu.
Žiak sa učí porozumieť základným atribútom trhu práce, získa vedomosti o ponuke a dopyte po pracovných miestach, naučí sa, ako sa uchádzať o zamestnanie a osvojí si náležitosti súvisiace s pracovným pomerom.
Získava informácie o dôležitosti rozširovania nadobudnutých vedomostí a zručností cestou celoživotného vzdelávania, ako základu jeho osobnostného a kariérového rozvoja.
- Pravidlá riadenia osobných financií
Obsah učiva je zameraný na vysvetlenie významu trvalých životných hodnôt, dôležitosti zabezpečenia životných potrieb a vplyvu peňazí na ich zachovanie. Žiak sa naučí nájsť, vyhodnocovať a použiť finančné informácie pre riadenie vlastných financií s cieľom zaistenia celoživotného finančného zabezpečenia. Osvojí si dôležitosť osobného zabezpečenia pre prípad zdravotne a sociálne nepriaznivej situácie a staroby. Naučí sa rozoznávať možné riziká, stanoviť si reálne finančné ciele a naplánovať si ich dosiahnutie.
- Výchova k podnikaniu
Žiaci sa oboznámia s právnymi pojmami podnikania, podstatou podnikateľskej činnosti, princípmi právnej úpravy podnikania v Slovenskej republike. Podrobnejšie si osvoja problematiku živnostenského podnikania, naučia sa vypracovať jednoduchý podnikateľský zámer.
- Spotrebiteľská výchova
Žiak sa oboznámi s cieľom zákona o ochrane spotrebiteľa a jeho právach, vzdelávaním si osvojí základné pojmy spotrebiteľskej výchovy. Získa poznatky súvisiace s poctivosťou predaja výrobkov a služieb, s problematikou a pravidlami reklamy, s informatívnou povinnosťou predávajúceho voči spotrebiteľom, o označovacej povinnosti a sankciách.
UMELECKO-HISTORICKÁ VÝCHOVA
Učivo odborných predmetov sa zameriava na poznatky z dejín výtvarnej kultúry a dejín umeleckoremeselnej práce a vedomostí potrebných na vytvorenie a prezentáciu umeleckého a umeleckoremeselného artefaktu. Poskytuje žiakovi celkové vzdelanie z histórie výtvarného umenia od počiatku až po súčasnosť. Historicko-umelecká výchova rozvíja estetické cítenie žiaka a jeho umelecké smerovanie, podnecuje v ňom vlastnú tvorivú činnosť ako predpoklad subjektívneho reflektovania reality. Žiak je vedený k potrebe aktívne vyhľadávať zdroje informácií, nachádzať v dejinách výtvarnej kultúry a umeleckej tvorbe zdroje inšpirácie a využívať ich vo svojej tvorivej činnosti. Žiak je vedený k rozvoju výtvarného myslenia, ku kultivácii výtvarného videnia a vyjadrovania, v nadväznosti na poznanie a rozbor umeleckého diela z hľadiska jeho historického zaradenia.
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- objasniť historický vývoj spoločnosti, jej výtvarnej kultúry a úžitkového výtvarného umenia,
- vysvetliť vzájomné súvislosti medzi jednotlivými vývojovými etapami spoločnosti,
- popísať výtvarné a estetické tendencie, ktoré sa prejavujú v umelecko-historickom vývoji,
- identifikovať výtvarný prejav jednotlivých historických období podľa jeho základných znakov,
- štylizovať myšlienky do súvislého textu, vyjadriť svoj názor,
- analyzovať a zhodnotiť tvorbu významných predstaviteľov jednotlivých slohových období a súčasného výtvarného umenia,
- zaradiť umelcov do obdobia a charakterizovať ich na základe ich výtvarnej tvorby,
- prezentovať najvýraznejšie osobnosti v oblasti voľného výtvarného umenia, úžitkovej tvorby, architektúry a dizajnu, divadla, filmu, fotografie, grafiky, v nadväznosti na študijný odbor,
- orientovať sa v dobových štýloch umeleckej tvorby s cieľom využiť konkrétny sloh ako základ, resp. inšpiráciu autorskej tvorby,
- realizovať rozbor, analýzu umeleckého diela z hľadiska jeho historického zaradenia, vzťahu, formy a obsahu a kompozičnej výstavby,
- prezentovať umelecké remeslá ako najstaršiu formu umeleckého prejavu človeka,
- identifikovať umelecké remeslá podľa jednotlivých druhov, použitého materiálu a spôsobu vyhotovenia, ktorý vyjadruje dobový štýl,
- vysvetliť hodnotu umeleckého diela,
- analyzovať a zhodnotiť umelecké dielo, vysvetliť význam a prínos tvorby autora pre spoločnosť,
- charakterizovať trendy súčasného umenia v nadväznosti na príslušný odbor, štúdia,
- orientovať sa v známych filmoch a publikáciách z oblasti výtvarného umenia aj v nadväznosti na príslušný odbor štúdia,
- orientovať sa v inštitúciách, múzeách, galériách, v ich zameraní a činnostiach v oblasti kultúry,
- popísať ocenenia v oblasti výtvarnej kultúry a fondy, ktoré podporujú rozvoj kultúry na Slovensku.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- Dejiny výtvarnej kultúry
- Ucelená orientácia v oblasti vývoja spoločnosti a jej výtvarnej kultúry od jej vzniku až po súčasnosť.
- Súbor základných poznatkov z teórie umenia a výtvarnej tvorby v spoločensko-historických súvislostiach.
- Poznatky o periodizácii a charakteristike spoločensko-historického vývoja v jednotlivých historických obdobiach.
- Analýza vývojových etáp výtvarnej kultúry.
- Obsahová a formálna analýza umeleckého Trendy súčasného výtvarného umenia v nadväznosti na príslušný odbor štúdia.
- Známe filmy a publikácie z oblasti výtvarného
- Inštitúcie, múzeá a galérie, ktoré pôsobia v oblasti kultúry.
- Ocenenia v oblasti výtvarnej kultúry a fondy, ktoré podporujú rozvoj kultúry na
- Dejiny odboru
- História a teória umenia, výtvarnej tvorby a trendy súčasného výtvarného umenia v príslušných spoločensko-historických súvislostiach, predovšetkým vo vzťahu k študovanému
- Analýza vývojových etáp výtvarnej kultúry v nadväznosti na príslušný odbor štúdia.
- Analýza umeleckého diela v nadväznosti na príslušný odbor štúdia.
- Inštitúcie, múzeá a galérie v nadväznosti na príslušný odbor štúdia.
- Najznámejšie publikácie v nadväznosti na príslušný odbor štúdia.
- Ocenenia v oblasti výtvarnej kultúry a fondy, ktoré podporujú rozvoj kultúry na
- Analýza umeleckého diela
- Interpretácia umeleckého diela.
- Výtvarné analytické
- Analýza umeleckého diela z rôznych hľadísk ‒ z hľadiska historického zaradenia umeleckého diela, určenia autora a slohu, z pohľadu vzťahu formy a obsahu,
- Analýza umeleckého diela z hľadiska použitých umeleckých a technologických
- Analýza kompozičných princípov.
- Teória tvarovej, svetelnej, farebnej a priestorovej výstavby umeleckého
- Pozícia autora v dejinách výtvarného
- Celkový výraz umeleckého diela a jeho prínos pre spoločnosť.
VÝTVARNÝ JAZYK A TECHNIKY
Učivo tejto časti vzdelávania má komplexný charakter, pretože zastrešuje všetky odborné vedomosti a činnosti. Je zamerané teoreticky i prakticky, vybavuje žiaka vedomosťami a zručnosťami z oblasti špeciálnych metód práce výtvarníka a dizajnéra. Rozvíja tvorivú aktivitu a individuálne invenčné schopnosti žiaka. Poskytuje žiakovi získanie základných výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a návykov ako predpoklad na samostatnú tvorivú prácu. Učivo smeruje k osvojeniu základov výtvarného jazyka, rozvíja u žiaka tvorivosť, výtvarné myslenie, učí ho pozorovať, analyzovať, hodnotiť prírodné a spoločenské javy. Kultivuje jeho výtvarný prejav, videnie, fantáziu a výtvarnú pamäť. Učí ho pomocou dostupných výtvarných techník a prostriedkov zvládnuť výstavbu umeleckého diela. Vedie ho k realizácii jeho hlavných aspektov – výtvarnej morfológie, štúdii reálií a rozvoju fantazijno-koncepčných riešení. Tento proces vedie k potrebným aplikačným a štylizačným výstupom. Súčasťou je aj získanie anatomických znalostí proporcií tela, kánonov človeka a zvierat pomocou kresebného a maliarskeho zobrazovania a ich aplikácie v umeleckej tvorbe. Cieľom je rozvíjať myslenie, estetické cítenie a vypestovať zručnosti a návyky ako narábať s výtvarnými prostriedkami potrebnými k zvládnutiu náročných návrhových úloh.
Pri riešení zadaných tém rozvíja schopnosť žiaka jasne vyjadriť obsahovú náplň výtvarného zámeru a návrhu, formulovať ich vo vzťahu k realizačným technológiám. Vedie žiaka k orientácii vo vývoji výtvarnej tvorby a dizajnu v príslušnom študijnom odbore a v súčasných trendoch, k presadzovaniu kreatívnych riešení vo väzbe na spracovávané materiály a zvolené technologické postupy. Vo fáze plánovania ho vedie k posúdeniu a výberu vstupných materiálov (a ich kombinácií) a technologických postupov vzhľadom na celkový dopad na životné prostredie so zreteľom na presadzovanie princípov trvalej udržateľnosti. Vo fáze realizácie ho vedie k dodržiavaniu technologickej disciplíny, k zodpovednej a presnej práci. Vybrať ekologický spôsob nakladania s odpadmi a posúdiť ich vplyv na životné prostredie.
Pozornosť v tejto časti vzdelávania je venovaná rozvíjaniu schopnosti komunikácie so zákazníkmi, obchodnými, pracovnými a výrobnými partnermi. Žiak môže v rámci vzdelávacieho procesu riešiť i priame zákazky firiem a inštitúcií. Pri riešení úloh sú využívané digitálne technológie a pracuje s využi- tím softvérovej podpory výtvarnej tvorby.
Obsahový okruh je veľmi úzko previazaný s oblasťami prírodovedného vzdelávania, ekonomického vzdelávania a vzdelávania v informačných a komunikačných technológiách.
Z odborných okruhov veľmi úzko súvisí s technologickou prípravou, umelecko-historickou výchovou a s výtvarným jazykom a technikami.
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- pracovať so škálou výtvarných pomôcok a materiálov,
- uplatniť kresliarske schopnosti na vyjadrenie vlastného výtvarného názoru,
- jasne formulovať myšlienku a obsahovú náplň výtvarného zámeru,
- vytvoriť návrh a zrealizovať ho s ohľadom na ochranu životného prostredia a ekológiu,
- vysvetliť kompozičné zákonitosti a princípy stavby výtvarného diela, brať do úvahy priestorové vzťahy v interiéri a exteriéri,
- využívať výrazové možnosti jednotlivých výtvarných prvkov v ich rôznych kombináciách a vo vzájomných súvislostiach pri výstavbe kompozície obrazu, objektu,
- uplatňovať postupy štylizácie, abstrakcie a možnosti výtvarného posunu reálnych tvarov,
- riešiť výtvarné úlohy rozvíjajúce praktické zručnosti od jednoduchších zadaní a cvičení po zložitejšie riešenia,
- samostatne analyzovať zadanú úlohu, zhodnotiť a obhájiť zvolené výtvarné riešenie spolu s použitými prostriedkami,
- aplikovať teóriu farieb a miešanie farieb, ich kontrasty, poznať symboliku, psychológiu farieb a ich využitie vo plošnej a priestorovej tvorbe,
- aplikovať fyzikálne zákonitosti svetla,
- uplatňovať vzťah medzi výtvarným riešením konkrétnej úlohy s technologickými postupmi a technikami používanými v rámci študovaného odboru,
- uplatniť špecifický výtvarný jazyk pri vecných štúdiách rastlinných, živočíšnych a abstraktných motívov s vystihnutím charakteristiky tvaru, štruktúry či funkcie,
- vytvoriť výstavbu autorského písma s využitím príslušného počítačového programu,
- správne vybrať typ písma v súlade s výtvarným zámerom,
- kresebne a plasticky zobrazovať častí ľudského tela a ľudskej postavy v reálnej a štylizovanej po- dobe,
- využívať jednoduché figurálne kompozície v kombinácii s dekoratívnymi predmetmi, písmom, drapériou a inými prvkami,
- vyhľadávať a využívať inšpiračné zdroje, ovládať využívanie variácií v tvorbe,
- sledovať vývojové trendy vo svojom odbore, pracovať s odbornou literatúrou a využívať informačné technológie,
- presadzovať nové netradičné myšlienky, metódy, technické prostriedky a postupy vo vlastnej práci,
- vyhotoviť technickú dokumentáciu a pracovať s ňou,
- využívať pri tvorbe výtvarných návrhov a technickej dokumentácie dostupné programové vybavenie,
- obhájiť vlastný výtvarný názor, zvolený pracovný postup a spôsob realizácie navrhovaného produktu,
- multimediálne zaznamenávať, spracovávať a prezentovať vlastnú tvorbu,
- vysvetliť zásady klasickej prezentácie vlastnej tvorby inštaláciou plošných diel a priestorových objektov,
- odprezentovať projekt, správne sa vyjadrovať v materinskom jazyku v písomnej a hovorenej forme,
- vykonávať pracovné činnosti v záujme ochrany životného prostredia.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- Výtvarná tvorba
- Výtvarné vyjadrovacie
- Kompozícia.
- Perspektíva a zobrazenie
- Výtvarné
- Štúdia reálií a aplikačné a štylizačné výstupy.
- Figurálne štúdie.
- Teória farieb, svetla a ich aplikácia.
- Návrhová tvorba
- Kreatívne kresliarske, maliarske, reliéfne a plastické štúdie.
- Abstrahujúce a štylizačné štúdie, znak a symbol v kontexte invenčných výtvarných riešení.
- Fantazijná tvorba a psychologická a expresívna
- Kompozičné, pohybové a typografické štúdie podľa zamerania Materiálové, technické a technologické riešenie návrhu v kontexte s riešením zadanej práce.
- Portfólio a osobná profesionálna prezentácia.
- Informačné zdroje
- Digitálne technológie získavania informačných zdrojov návrhovej
- Digitálne technológie vizualizácie a prezentácia návrhovej
BEZPEČNOSŤ, HYGIENA A OCHRANA ZDRAVIA PRI PRÁCI
VÝKONOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- pochopiť a vysvetliť význam sebapoznania a sebavýchovy pri vykonávaní práce,
- spoznať a opísať príznaky stresu,
- zvládať záťaž spojenú s pracovným procesom,
- vysvetliť a používať základné právne normy zaisťujúce BOZP,
- dodržiavať ekologické požiadavky pri používaní chemických prípravkov a likvidácii odpadov,
- používať osobné ochranné pomôcky pri používaní chemických prípravkov a pri prácach rizikového charakteru,
- odborne postupovať pri poskytovaní prvej pomoci,
- uplatňovať zásady verbálnej a neverbálnej komunikácie,
- poznať zásady protipožiarnej ochrany.
OBSAHOVÉ ŠTANDARDY
Absolvent má:
- Psychohygiena a psychológia práce.
- Stres a riziká
- Prvá pomoc.
- Zásady protipožiarnej ochrany.