OSOBITOSTI A PODMIENKY VZDELÁVANIA ŽIAKOV SO ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI
Absolventi študijných odborov s úplným stredným odborným vzdelaním sú kreatívni výtvarníci a zruční odborníci v oblasti umeleckej tvorby. Sú schopní samostatne tvoriť, organizovať, realizovať a prezentovať vlastnú umeleckú tvorbu a vykonávať slobodné umelecké povolanie. Odborné vzdelávanie umožní rozvíjať samostatnosť a tvorivosť s dôrazom na divergentné myslenie a konanie vo všetkom, čo súvisí s výtvarným umením a umeleckou stránkou remeselného prevedenia.
Súčasťou ich kvalifikácie sú vedomosti a zručnosti z ekonomiky, počítačovej grafiky a umeleckej osobnej prezentácie a umožnia tak jednotlivcovi fungovať na trhu práce ako samostatne zárobkovo činná osoba. Absolventi samostatne navrhujú a realizujú svoje výtvarné návrhy v materiáli, dokážu kultivovane prezentovať svoje práce, využívať rôzne formy a druhy prezentácie, aplikujú vo výtvarnej praxi vedomosti z oblasti informačno- komunikačných technológií, využívajú aplikačné a grafické programy. Pri práci používajú nástroje, stroje a zariadenia.
Pracovné prostredie je rozmanité v jednotlivých povolaniach, špecializáciách – môžu pracovať posediačky, v štúdiách a ateliéroch bez pôsobenia škodlivín, alebo môže byť pracovné prostredie sťažené, náročné na zdravotný a fyzický stav pracovníkov. Jednotlivé špecializácie majú rozdielne požiadavky na fyzický a zdravotný stav uchádzačov.
Zdravotný stav uchádzačov o štúdium a vhodnosť štúdia posudzuje všeobecný lekár pre deti a dorast.
Telesné postihnutie |
Pre študijné odbory v škole umeleckého priemyslu sa vyžaduje dobrý zdravotný stav uchádzačov. Vhodnosť vzdelávania v odbore posudzuje lekár a príslušné zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v závislosti od druhu a stupňa postihnutia a narušenia. |
Mentálne |
Študijné odbory nie sú vhodné pre uchádzačov s mentálnym postihnutím. |
Zrakové postihnutie |
Vhodnosť vzdelávania v odbore posudzuje lekár a príslušné zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v závislosti od druhu a stupňa postihnutia a narušenia. |
Sluchové postihnutie |
Vhodnosť vzdelávania v odbore posudzuje lekár a príslušné zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v závislosti od druhu a stupňa postihnutia a narušenia. |
Špecifické poruchy učenia |
Záleží od individuálneho prípadu, od typu poruchy a úrovne jej kompenzácie. Vzhľadom na vyššie nároky študijných odborov na študijné predpoklady žiaka (chápanie abstraktných vzťahov, logická predstavivosť, matematická zručnosť, čítanie a príprava technickej dokumentácie), treba zvážiť ich vhodnosť pre žiakov s dyslexiou, dysgrafiou a dyskalkúliou. Vhodnosť študijných odborov pre žiakov so špecifickými vývinový- mi poruchami učenia treba konzultovať so špeciálnymi pedagógmi a psychológmi. |
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) |
Žiakov zo SZP je vhodné integrovať do ŠUP, pokiaľ sú fyzicky a psychicky spôsobilí na výkon príslušných povolaní. Integrácia musí zahŕňať ich aktivizáciu, motiváciu, pestovanie pozitívneho vzťahu k práci, povolaniu, osvojenie pracovných návykov, rozvoj profesijných záujmov. V spolupráci školy s územnou samosprávou a ÚPSVaR možno získať pre žiakov príspevok na školské pomôcky, na cestovné, ubytovanie, stravovanie. |
Mimoriadne |
Študijné odbory v ŠUP sú určené nadaným žiakom v niektorej z oblastí výtvarného a multimediálneho umenia a v oblasti konzervátorstva a reštaurátorstva. Je spoločensky prospešné, ak sa o tieto študijné odbory uchádzajú nadaní žiaci so záujmom o prácu s logickými systémami, schopní abstrakcie a kreativity. Výučba sa u nich môže organizovať formou individuálnych učebný plánov a vzdelávacích programov, ktoré sa vypracujú podľa reálnej situácie. |